Majda in Franci Kavčič, 26.11.2018
V toplem poznojesenskem jutru smo našo pot na razglednik pričeli na Kalcah.
Takoj za avtobusnim postajališčem smo zavili desno in se po nekaj sto metrih ustavili na ostankih trase širokotirne železnice Logatec – Črni Vrh – Ajdovščina.
Z gradnjo so pričeli v začetku 1. svetovne vojne, vendar so jo zaradi premika fronte na Sočo opustili. Za potrebe fronte so takoj pričeli z gradnjo ozkotirne poljske železnice, imenovane tudi feldban. V treh tednih so jo zgradili ruski ujetniki. Speljana je bila po cestah in po gozdu nad Zalo in Idrijco. Na železniški postaji Logatec so nalagali na vagončke hrano, sanitetni material in vojaško strelivo. Kompozicijo je sestavljalo 10 vagončkov, ki so jih najprej vlekli 4 konji, kasneje pa lokomotive z bencinskim motorjem.
Pot smo nadaljevali po logaški planinski poti, prečkali cesto Kalce – Hotedršica in se usmerili na daljšo makadamsko cesto. Gozdna pot nas je po krajšem vzponu pripeljala pri „ruski rajdi“ na cesto Kalce – Col. Po petnajst minutni hoji po asfaltu, smo se ustavili na Lanišču. Tu se nahaja utrdba, ki so jo zgradili Rimljani v okviru poznoantičnega zapornega sistema, ki je varoval cesto Aqiulea – Emona. Vojaki so od tu nadzirali dogajanje v dolini, skrbeli za nemoten promet po zahtevnem cestišču in varovali vir vode pod utrdbo na Vodicah. Na tem območju je bilo najdenih veliko različnih predmetov iz tega obdobja zgodovine (denar, kipci, orožje, železni žeblji, zaponke, keramika).
Po mehki gozdni poti smo se usmerili proti razgledniku pod Srnjakom, ki so ga uredili logaški planinci. Zelo hitro je postal dobro obiskana izletniška točka na Logaškem. Z razglednika smo imeli lep pogled na bližnje kraje in griče. Razgled na Ljubljansko kotlino nam je zastirala megla, na Julijske Alpe in druge višje vrhove pa nizka oblačnost. Sklenili smo, da razgledišče obiščemo še kdaj, v lepem vremenu.
Vračali smo se ob stari rimski cesti do Vodic. Tam nas je že čakal avtobus in nas odpeljal proti domu.